اخبار و مصاحبه
شماره : 30006
۱۲:۴ ۱۳۹۸/۹/۳
بسیج با عبور از مرزهای ملت‌‌ها، تمدن را پایه‌ریزی می‌کند

صدرا با بیان‌اینکه نفس حضور بسیج قدرت و کارآمدی مردم را بالا می‌برد، گفت: حماسه‌ای که در ایام پیاده‌روی اربعین شاهدش هستیم نمونه بارزی از بسیج مردم است، در واقع بسیج از ملت‌ها فراتر رفته و اساس تمدن است.

«علیرضا صدرا» در گفت وگو با خبرنگار گروه اندیشه خبرگزاری شبستان، با بیان اینکه انقلاب اسلامی، از سه عنصر «مکتب»، «ملت» و «امامت» تشکیل شده است، اظهار کرد: این بدان معنا است که این سه عنصر در پیروزی انقلاب اسلامی، دوران دفاع مقدس و سایر برهه های پس از انقلاب نقش کلیدی را ایفا کرده اند.

 

این عضو هیات علمی دانشگاه تهران ادامه داد: رمز تمامی موفقیت های ما همین است، اگر در برخی موارد مثل اقتصاد، یا سیاست به این سه عنصر توجه نکردیم شکست خوردیم و ناکارآمد بودیم. امام راحل همواره تاکید داشت که مردم در امور شرکت داشته باشند. واقعیت قضیه هم همین است که بسیج مردم جامعه را به سرافرازی می رساند.

 

صدرا تصریح کرد: بسیج اراده عملی ملت ما است و بزرگترین رمز پیروزی انقلاب نیز همین مولفه مردمی بود چرا که تا پیش از به ثمر رسیدن انقلاب اسلامی، عمدتا اقوام با شمشیر می آمدند و حکومتی را بر می انداختند و جای آن را می گرفتند و در واقع حکومت موروثی جا به جا می شد، برای اولین بار در کشور بسیج مردمی سبب شد تا حکومتی شکل بگیرد.

 

وی در مورد تاثیر روحیه بسیجی در اداره امور کشور بیان کرد: این امر دولایه دارد، یک لایه مربوط به بسیجیان و یک لایه مربوط به کشور؛ مثال ملموس این است که وقتی انگشتان یک دست جمع شده و مشت می شوند انرژی بالا می رود، در واقع به شکل فوق العاده ای سینرژی را شاهد خواهیم بود وقتی که دو نهاد ملت و دولت با یکدیگر در قالب یک بسیج وارد میدان شده و امور مملکت را با تکیه بر اندیشه دین پیش ببرند جامعه به اعتلا می رسد.

 

صدرا با بیان اینکه نفس حضور بسیج قدرت و کارآمدی را بالا می برد، افزود: از سوی دیگر وقتی مردم خود را در تعیین سرنوشت شان تا این اندازه تاثیرگذار ببینند احساس می کنند که واقعا خلیفه خدا روی زمین هستند، هیچ آزادی بالاتر از این نیست که مردم حاکم بر سرنوشت خودشان باشند.

 

وی تصریح کرد: از یک طرف مردم، نظام سیاسی و دولت را تاسیس می کنند و در عین حال مثل آجر که نمای یک ساختمان را می سازد، آنها نمای دولت را می‌سازند. نظام ها و دولت ها معلول اراده مردم هستند اما کمال مردم هم هستند یعنی اگر مردم دولت و نظام نداشته باشند آنارشی رخ می دهد. یعنی نه تنها سینرژی ایجاد نشده بلکه فساد هم ایجاد می شود.

 

صدرا ادامه داد: بنابراین هم دولت و هم نظام های سیاسی علت صوری مردم هستند و از سوی دیگر علت غایی آنها هم هستند، یعنی کمال یک جامعه به داشتن یک دولت است. از سوی دیگر وقتی که دولت علت مباشر می شود بخش عمومی که بسیح هم بخشی از آن است واسطه میان دولت و عموم ملت است.

 

صدرا در پایان خاطرنشان کرد: چه طور است که در جریان زیارت اربعین مردم به صورت خودجوش در این رویداد دینی فرهنگی حضور می یابند؟ این بسیج عمومی است. در کل دنیا چنین همایشی را نداریم که این همه آدم بیایند، این بسیج مردم است که از ملت‌ها نیز فراتر رفته و اساس تمدن است. در واقع افراد نه تنها حضور و مشارکت می کنند که احساس می کنند صاحبخانه و میزبان هستند.

منبع

©2023 . All Rights Reserved